Handleiding seo

Handleiding seo

Voor wie is deze seo handleiding bedoelt? Deze handleiding is geschikt voor alle website-eigenaren die graag een juiste vorm van zoekmachine optimalisatie willen toepassen op hun eigen website. In deze handleiding vind je daarom ook voornamelijk de basispunten van SEO terug. Dit zijn grofweg de punten waar je naar kunt kijken als je net begint met het toepassen van zoekmachine optimalisatie voor je website.

Het optimaliseren van je website voor de zoekmachines roept vaak veel vragen op. Hoe werkt zoekmachine optimalisatie precies? Welke invloed heb ik zelf op de zoekmachines? En natuurlijk: Kan én wil ik er eigenlijk zelf wel mee aan de slag? Deze vragen gaan wij voor je beantwoorden!

Wat houdt zoekmachine optimalisatie precies in?

Zoekmachine optimalisatie wordt ook wel SEO genoemd. SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’. Kort gezegd komt het neer op het volgende: De kunst van het beter laten scoren van je website of pagina in de zoekmachines. Google is met afstand de grootste zoekmachine. Bij zoekmachine optimalisatie ligt de focus dan ook voornamelijk op de zoekmachine van Google.

Hoe google in zijn werk gaat

Google heeft als doel om de beste zoekmachine te blijven. Dit doen ze door de beste en meest relevante resultaten zo hoog mogelijk te plaatsen in de ranking. Google beschikt over een enorm uitgebreid algoritme waarmee ze pagina’s beoordelen op relevantie en waarde. Op basis van deze prestaties wordt vervolgens een ranking gemaakt. De manier waarop dit gebeurt is door na te gaan hoe populair een pagina en een website precies is. De ranking van je pagina hangt dus af van de berekening die Google maakt van wat Google denkt dat mensen graag willen zien.

Hoe zorg ik dat mijn website wordt opgenomen in Google?

Voorheen was het een optie om je website aan te melden bij Google. Google is met zijn tijd meegegaan en op dit moment heeft een aanmelding bij Google weinig waarde meer. We hadden het net al even over de waarde die mensen aan je website hechten, linkjes van andere websites zijn hier een voorbeeld van. Google ziet een link vanaf een andere website naar jouw website als een soort ‘aanmelding’. Het geeft Google aanleiding om je op te nemen in Google. Hoe meer goede linkjes er naar jouw website wijzen, hoe hoger je meestal zult scoren in de zoekmachine.

Hoe bepaalt google de volgorde van de zoekresultaten?

Google heeft een uitgebreid algoritme en kijkt daarom naar veel verschillende gegevens. Het is daarom lastig om een paar factoren aan te wijzen. Toch worden er zeker dingen duidelijk als je de resultaten vaker analyseert. Wij analyseren regelmatig verschillende volgordes in Google en dat geeft een duidelijk inzicht in wat nu precies zo belangrijk is tijdens zoekmachine optimalisatie.

Het is goed om in je achterhoofd te houden dat Google altijd een machine blijft. Hierdoor kunnen de resultaten alleen worden gegenereerd op basis van wat Google allemaal kan meten. De volgende factoren hebben een grote invloed op de volgorde in Google:

- Kwaliteit en inhoud op je pagina

Uiteindelijk wil Google de beste resultaten tonen en de volgorde hier op baseren. Kwaliteit staat daarom hoog op het lijstje van Google. Maar Google blijft nu eenmaal een machine en kwaliteit is soms lastig te meten. Veel website-eigenaren maken hier misbruik van. Ze proberen met slechte kwaliteit, maar een goede zoekmachine optimalisatie hoog in de volgorde van Google terecht komen. Dit is zeker geen aanrader.

Dat Google op dit moment niet alles precies kan meten, betekent niet dat dit altijd zo zal blijven. Veel van deze websites scoren vaak erg snel en hoog in Google, maar na een tijdje worden ze opgemerkt door de zoekmachine. Ze verdwijnen vervolgens uit Google en de bezoekersaantallen dalen tot een dieptepunt.

Het is enorm belangrijk om unieke content aan je website toe te voegen. Het kopiëren van teksten op andere website wordt sterk afgeraden. Google kan – net als bijvoorbeeld copyscape.com – precies zien of de inhoud van je website uniek is of niet. Gekopieerde content kan er voor zorgen dat je website verdwijnt uit de zoekresultaten.

- CTR (Click Through Rate / Doorklik Percentage)

Google vertrouwt natuurlijk op zijn eigen statistieken en de ‘Click Through Rate’ is er hier één van. Google kan namelijk zelf de CTR meten en het geeft een duidelijk overzicht van de relevantie van jouw pagina. Voor je ranking in de zoekresultaten is het daarom een positief signaal als er veel mensen besluiten om te klikken op jouw pagina of website in plaats van op de resultaten van de concurrentie.

Pagina’s die hoog verschijnen in Google, maar waar weinig bezoekers op klikken worden lager geplaatst in de zoekresultaten. De waarde van je pagina kan nog zo goed zijn, maar als bezoekers niet eens op je website klikken vanuit de zoekresultaten, wordt het erg lastig. De vraag is dan ook: hoe zorg je ervoor dat er zoveel mogelijk mensen op jouw resultaat klikken? Het beste is om een aansprekende titel en een goede omschrijving voor je pagina te maken. De meta description (omschrijving) is een ideale mogelijkheid om je website als het ware ‘te verkopen’ in de zoekresultaten. Zet deze omschrijving niet vol met zoekwoorden, maar met een mooie pakkende tekst. Mensen die zich kunnen vinden in deze tekst, zullen sneller geneigd zijn om door te klikken naar jouw pagina.

Meta descriptions hebben overigens geen direct effect op een betere notering in Google. Het overmatig toevoegen van zoekwoorden heeft – op dikgedrukte zoekwoorden na – ook geen enkele zin. Gebruik het daarom echt als een mogelijkheid om de mensen binnen te halen met een pakkende tekst!

- Relevante links naar je website toe

Links naar jouw website worden door Google gezien als een blijk van waardering. Een andere website waardeert namelijk jouw website door er naar te linken. Google hecht veel waarde aan deze links. Vooral de kwaliteit van links naar je website toe zijn van groot belang. Ga daarom ook niet voor zoveel mogelijk links naar je website, maar voor zoveel mogelijk kwalitatieve links.

Relevantie speelt ook hier weer een grote rol. Stel je hebt een website over schoenen. Een linkje vanaf een website over fietsen heeft dan weinig nut, Google hecht hier niet veel waarde aan. Een website over schoenen voor tijdens het fietsen is alweer een heel ander verhaal. Een linkje vanaf deze website zou wel relevant zijn. Zorg er daarom voor dat links naar jouw website kwalitatief goed en zo relevant mogelijk zijn.

Tools die je hier goed bij kunnen helpen zijn bijvoorbeeld:
majestic.com, semrush.com of moz.com.

- Beperk het aantal uitgaande links naar andere pagina’s

In het vorige stuk hadden we het over links naar jouw website toe, dit zijn inkomende links. Uitgaande links zijn links vanaf jouw website naar een andere website toe. Het is van belang om af en toe uitgaande links te plaatsen op je website, maar doe dit zeker niet te vaak.

Je website moet je zien als een emmer met sap. Elke link naar jouw website of pagina toe zorgt voor extra linksap in de emmer. Een vanaf jouw website naar een andere website toe betekent een gat in dezelfde emmer. Er zal dus wat van het zogenaamde ‘linksap’ verdwijnen. Zorg ervoor dat elke link echt van meerwaarde is voor je pagina.

- De titel van de pagina's

De titels van de pagina’s op je website hebben ook een invloed op de volgorde in Google. Probeer te gaan voor een duidelijke titel, maar probeer ook het zoekwoord te verwerken in je titel. Zo houd je de titel overzichtelijk voor je eventuele bezoekers, maar is het voor Google ook duidelijk waar je pagina over gaat.

- Anchor teksten van inkomende links

Voor de anchor teksten van de inkomende links geldt hetzelfde als voor de interne links. Breng variatie aan in de anchor teksten en link dus niet elke keer met dezelfde tekst. Google hecht veel waarde aan een ‘natuurlijk’ linkprofiel en geen tot weinig variatie in de anchor teksten is geen goed teken. Linken websites alleen maar naar jouw website met de volgende anchor tekst: ‘bedrijf in Amsterdam’, dan is dit niet echt natuurlijk. Probeer daarom verschillende varianten op deze tekst toe te voegen. In dit geval: Bedrijf in Amsterdam, Amsterdams bedrijf, bedrijven in Amsterdam. Je kan natuurlijk ook gewoon de link als anchortekst gebruiken: bedrijf.nl of www.bedrijf.nl.

- Het adres (URL) van je pagina’s

Websites worden gevonden op basis van het adres van je pagina, ook wel URL genoemd. Het is het beste om een zo kort en duidelijk mogelijke URL te gebruiken voor je pagina’s. Gebruik daarom zeker niet veel woorden en voeg het zoekwoord toe. In het geval van een Amsterdams bedrijf krijg je dan het volgende: www.bedrijfvinden.nl/bedrijf-amsterdam. Dit staat overzichtelijker en wordt beter beoordeeld door Google dan bijvoorbeeld de volgende URL: www.bedrijfvinden.nl/welke-amsterdamse- bedrijven-zijn-er- te-vinden. Het is in dit geval nog wel duidelijk waar het over gaat, maar de URL is veel te lang. Bovendien is het zoekwoord ‘Bedrijf Amsterdam’ niet terug te vinden. Kies daarom voor de eerste optie en zorg voor een duidelijk en kort adres van je pagina.

- De headertekst van je pagina’s

Headerteksten zijn van belang voor Google om te bepalen wat er precies belangrijk is op de pagina en waar het allemaal over gaat. In de headertekst maak je duidelijk wat er op de pagina te vinden is en verwerk je het belangrijkste zoekwoord.

Dit ziet er in de html als volgt uit : <h1>zoekwoord</h1>.

Hier is het ook weer goed om te kiezen voor een korte en overzichtelijke headertekst.

- De hoeveelheid tekst op je pagina’s

De tekst op je pagina’s zijn ook een duidelijke indicatie voor Google om te bepalen hoe waardevol de pagina is. Teksten van bijvoorbeeld 30 woorden zullen niet snel een hoge positie verkrijgen in de zoekmachine. Probeer daarom altijd minimaal 300 woorden te gebruiken.

Kopieer absoluut geen teksten van andere websites. Google heeft dit razendsnel door en laat je pagina of zelfs je complete website uit de zoekmachines verdwijnen. Een goede tool om dit te testen is copyscape.com, deze tool is gratis uit te proberen.

- Meta Keywords

Vroeger hechtte Google nog waarde aan de meta keywords die je toevoegde. Tegenwoordig hecht Google hier geen waarde meer aan. Hier hoef je dus geen gebruik meer van te maken.

Woordenlijst

Zoekwoord = Het woord dat je gebruikt om te zoeken en waarop je gevonden wilt worden in de zoekmachine van Google.

Interne link = Link op je eigen pagina naar een andere pagina op je eigen website.

Externe link = Link op je eigen pagina naar de pagina van iemand anders.

Ranking = De volgorde die zoekmachines maken van verschillende pagina’s en websites op basis van kwaliteit en populariteit.

Anchor tekst = Het woord dat je gebruikt om de link aan te duiden. Dit is het klikbare gedeelte in de zin, waarmee je naar een andere pagina of website wordt gestuurd.

URL = Het adres van je website en bijbehorende pagina’s. Een voorbeeld: www.bedrijfvinden.nl/bedrijf-amsterdam

Iets teveel werk dat SEO? Wij doen het graag voor je!

SEO is veel en soms ook lastig werk om uit te voeren. Sommige website-eigenaren hebben er weinig problemen mee, maar anderen vinden het vaak toch veel en gecompliceerd werk. Bij Jenda zijn wij gespecialiseerd in zoekmachine optimalisatie en werken wij er dagelijks met alle plezier aan. Wil je daarom graag duidelijker vindbaar worden in Google, maar heb je er zelf weinig zin/tijd voor om er mee aan de slag te gaan? Dan lossen wij dit graag voor je op. Neem contact met ons op en wij zorgen voor een goede, vindbare website in Google. Dan kan jij je weer focussen op de dingen die je écht leuk vindt om te doen!

Jouw website gratis onder een vergrootlas leggen?

Je kunt gratis gebruik maken van onze seo scan waarmee we de fouten en kansen op uw website bloot leggen.

Start gratis SEO scan