Handleiding seo

Als ondernemer die de website wil gaan optimaliseren komen er vaak heel wat vragen en problemen op je af. Hoe werkt zoekmachine optimalisatie nu precies? En wat is mijn invloed op de zoekmachines? Kan ik dit wel allemaal zelf, en zo ja heb ik daar dan ook zin in of tijd voor?

De hulp bij je zoekmachine optimalisatie: de handleiding SEO.

Deze handleiding voor SEO is gemaakt voor ondernemers die aan het begin staan met het inzetten van zoekmachine optimalisatie voor hun website. Daarom vind je in deze handleiding ook voornamelijk de basispunten van SEO terug. Deze punten zijn belangrijk om je op te richten in de aanvangsfase van zoekmachine optimalisatie.

Wat houdt zoekmachine optimalisatie precies in?

SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization dat dus vertaald wordt met ‘Zoekmachine optimalisatie’. Kort gezegd komt het neer op het beter laten scoren van je website of pagina in de zoekmachines. Google is verreweg de grootste zoekmachine. Daarom ligt bij zoekmachine optimalisatie de focus dan ook voornamelijk op de zoekmachine van Google.

Hoe werkt Google?

Google heeft als doel om de beste zoekmachine te blijven. Dit doen ze door de beste en meest relevante resultaten zo hoog mogelijk te plaatsen in de ranking. Dit begint met een zoekopdracht die zorgt dat Google alle webpagina’s gaat doorzoeken. Vervolgens worden deze in de index geplaatst, vergelijkbaar met een enorm archief. Google beschikt over een geweldig uitgebreid algoritme waarmee ze pagina’s beoordelen op relevantie en waarde. Op basis van deze prestaties wordt tenslotte een ranking gemaakt. De populariteit en betrouwbaarheid van je website zijn dus erg belangrijk voor je score in Google.

Hoe komt mijn website in Google?

Voorheen was het een optie om je website aan te melden bij Google. Deze is echter met de tijd meegegaan en op dit moment heeft een aanmelding bij Google weinig waarde meer. We hadden het net al even over de waarde die mensen aan je website hechten, linkjes van andere websites zijn hier een voorbeeld van. Google ziet een link vanaf een andere website naar jouw website als een soort ‘aanmelding’. Het geeft Google aanleiding om je op te nemen in de zoekmachine. Hoe meer goede linkjes er naar jouw website wijzen, hoe hoger je meestal zult scoren in Google. Echter is het rechtstreeks verkeer vanuit Chrome en bookmarks in Chrome steeds belangrijker; als er veel bezoekers in Google direct je website adres intypen of als veel mensen een bookmark naar je site plaatsen, is dit een teken dat deze website of pagina belangrijk is.

Hoe bepaalt Google de volgorde van de zoekresultaten?

Google heeft een uitgebreid algoritme en kijkt daarom naar veel verschillende gegevens. Het lijkt dan ook lastig om direct een paar factoren aan te wijzen. Wij analyseren regelmatig verschillende volgordes in Google en hebben zodoende een duidelijk inzicht gekregen in wat nu precies zo belangrijk is tijdens zoekmachine optimalisatie. Daarbij is het goed om te beseffen dat Google een machine is en daarom alleen maar meetbare resultaten kan genereren. De volgende factoren hebben een grote invloed op de volgorde in Google:

- Rechtstreeks verkeer naar je website

Als er veel rechtstreeks verkeer naar je website toe komt vanuit Chrome dan weet Google dat dit een waardevolle website is. Ook als er veel bookmarks naar je website staan zal Google dit zien en je site hoger waarderen en hoger ranken in de zoekresultaten. Deze factor is het sterkst in belang toegenomen, het loont dus om je bezoekers te stimuleren om bookmarks te plaatsen of offline te adverteren. Ze willen hiermee merken belangrijker maken, waardoor sites die gemaakt zijn om Google te manipuleren en hoog te scoren, minder belangrijk worden.

- Techniek van je website

Goede websites zijn snel te laden en bevatten geen technische fouten. Als je site niet geschikt is voor mobiel dan laat Google deze liever niet zien aan mobiele gebruikers. Daarnaast ziet Google het aanbieden van een mobiele website als een teken dat de website belangrijker is dan sites die dit niet doen. Daarom loont het om een mobiele site te hebben, zelfs als al je bezoekers gebruik maken van een desktop. Verder is het aan te raden om een SSL certificaat te hebben omdat dit ook voorrang in de resultaten oplevert. Ook zijn er veel andere technische aspecten die een impact hebben op je ranking in de zoekmachines; het loont om je site te laten bouwen door iemand die weet hoe dit werkt. Om een indruk te krijgen van hoe je website het technisch gezien doet kun je een kijkje nemen op https://testmysite.withgoogle.com/intl/nl-nl. Indien je liever meer wil weten over de mogelijkheden en graag meer verkeer uit Google wil, kun je ons een gratis SEO scan laten uitvoeren.

- Snelheid van je website

De snelheid van een website is met de komst van mobiele apparaten steeds belangrijker geworden. Wil je goed vindbaar zijn dan is snelheid zeer belangrijk, zorg ervoor dat je site geen onnodige scripts gaat laden zoals dit bij Wordpress vaak wel het geval is. Indien je Wordpress gebruikt zorg er dan voor dat alle overbodige plugins uitgeschakeld zijn en plaats de CSS inline. Om een indruk te krijgen van de snelheid van je website voor Google kun je de tool ‘pagespeed insights’ van Google gebruiken. Indien je niet voldoende technische kennis hebt om met deze SEO handleiding de snelheid updates door te voeren dan kun je altijd even contact opnemen met ons.

- Kwaliteit en inhoud op je pagina

Uiteindelijk wil Google de beste resultaten tonen en de volgorde hierop baseren. Kwaliteit staat daarom hoog op het lijstje van Google. Maar Google blijft nu eenmaal een machine en kwaliteit is soms lastig te meten. Veel website-eigenaren maken hier misbruik van. Ze proberen met slechte kwaliteit van content, maar een goede zoekmachine optimalisatie hoog in de volgorde van Google terecht te komen. Dit kan echter ook verkeerd uitpakken. Dat Google op dit moment niet alles precies kan meten, betekent niet dat dit altijd zo zal blijven. Veel van deze websites scoren vaak erg snel en hoog in Google, maar na een tijdje worden ze opgemerkt door de zoekmachine. Ze verdwijnen vervolgens uit Google en de bezoekersaantallen dalen tot een dieptepunt.

Ook is het enorm belangrijk om unieke content aan je website toe te voegen. Het kopiëren van teksten op andere websites is af te raden. Google kan, net als bijvoorbeeld copyscape.com, precies zien of de inhoud van je website uniek is of niet. Gekopieerde content kan er voor zorgen dat je website verdwijnt uit de zoekresultaten.

- CTR (Click Through Rate / Doorklik Percentage)

Google vertrouwt natuurlijk op zijn eigen statistieken en de ‘Click Through Rate’ is er hier één van. Google kan namelijk zelf de CTR meten en het geeft een duidelijk overzicht van de relevantie van jouw pagina. Voor je ranking in de zoekresultaten is het daarom een positief signaal als er veel mensen besluiten om te klikken op jouw pagina of website in plaats van op de resultaten van de concurrentie.

Pagina’s die hoog verschijnen in Google, maar waar weinig bezoekers op klikken worden lager geplaatst in de zoekresultaten. De waarde van je pagina kan nog zo goed zijn, maar als bezoekers niet eens op je website klikken vanuit de zoekresultaten, schiet je alsnog je doel voorbij. De vraag is dan ook: hoe zorg je ervoor dat er zoveel mogelijk mensen op jouw resultaat klikken? Het beste is om een aansprekende titel en een goede omschrijving voor je pagina te maken. De meta description (omschrijving) is een ideale mogelijkheid om je website als het ware ‘te verkopen’ in de zoekresultaten. Zet deze omschrijving niet vol met zoekwoorden, maar met een mooie pakkende tekst. Mensen die zich kunnen vinden in deze tekst, zullen sneller geneigd zijn om door te klikken naar jouw pagina.

Meta descriptions hebben overigens geen direct effect op een betere notering in Google. Het overmatig toevoegen van zoekwoorden heeft – op dikgedrukte zoekwoorden na – ook geen enkele zin. Gebruik het daarom echt als een mogelijkheid om de mensen binnen te halen met een pakkende tekst!

- Relevante links naar je website toe

Links naar jouw website worden door Google gezien als een blijk van waardering. Een andere website waardeert namelijk jouw website door ernaar te linken. Google hecht veel waarde aan deze links. Vooral de kwaliteit hiervan speelt een grote rol. Ga daarom ook niet voor zoveel mogelijk links naar je website, maar voor zoveel mogelijk kwalitatieve links. Relevantie speelt ook hier weer een grote rol. Stel je hebt een website over schoenen. Een linkje vanaf een website over fietsen heeft dan weinig nut, er is immers geen verband tussen fietsen en schoenen. Een website over schoenen voor tijdens het fietsen is alweer een heel ander verhaal. Een linkje vanaf deze website zou wel als relevant gezien worden door Google. Zorg er daarom voor dat links naar jouw website kwalitatief goed en zo relevant mogelijk zijn.

Tools die je hier goed bij kunnen helpen zijn bijvoorbeeld: majestic.com, semrush.com of moz.com.

- Beperk het aantal uitgaande links naar andere pagina’s

In het vorige stuk hadden we het over links naar jouw website toe, dit zijn inkomende links. Uitgaande links zijn links vanaf jouw website naar een andere website toe. Het is van belang om af en toe uitgaande links te plaatsen op je website, maar doe dit zeker niet te vaak.

Je website moet je zien als een emmer met sap. Elke link naar jouw website of pagina toe zorgt voor extra ‘linksap’ in de emmer. Een vanaf jouw website naar een andere website toe betekent een gat in dezelfde emmer. Er zal dus wat van het zogenaamde ‘linksap’ verdwijnen. Zorg ervoor dat elke link echt van meerwaarde is voor je pagina. Het toevoegen van een enkele of een paar sterke links kan de vindbaarheid van je pagina vergroten, ga hier echter spaarzaam mee om.

- De titel van de pagina's

De titels van de pagina’s op je website hebben ook een invloed op de volgorde in Google. Probeer te gaan voor een duidelijke titel die iets zegt over de inhoud, maar probeer ook het zoekwoord te verwerken in je titel. Zo houd je de titel overzichtelijk voor je bezoekers, maar is het voor Google ook duidelijk waar je pagina over gaat.

- Anchor teksten van inkomende links

Voor de anchor teksten van de inkomende links geldt hetzelfde als voor de interne links. Breng variatie aan in de anchor teksten en link dus niet elke keer met dezelfde tekst. Google hecht veel waarde aan een ‘natuurlijk’ linkprofiel en geen tot weinig variatie in de anchor teksten is geen goed teken. Linken websites alleen maar naar jouw website met de volgende anchor tekst: ‘bedrijf in Amsterdam’, dan is dit niet echt natuurlijk. Probeer daarom verschillende varianten op deze tekst toe te voegen. In dit geval: Bedrijf in Amsterdam, Amsterdams bedrijf, bedrijven in Amsterdam. Je kan natuurlijk ook gewoon de link als anchortekst gebruiken: bedrijf.nl of www.bedrijf.nl.

- Het adres (URL) van je pagina’s

Websites worden gevonden op basis van het adres van je pagina, ook wel URL genoemd. Het beste is om een zo kort en duidelijk mogelijke URL te gebruiken voor je pagina’s. Gebruik daarom zeker niet veel woorden en voeg het zoekwoord toe. In het geval van een Amsterdams bedrijf krijg je dan het volgende: www.bedrijfvinden.nl/bedrijf-amsterdam. Dit staat overzichtelijker en wordt beter beoordeeld door Google dan bijvoorbeeld de volgende URL: www.bedrijfvinden.nl/welke-amsterdamse- bedrijven-zijn-er- te-vinden. Het is in dit geval nog wel duidelijk waar het over gaat, maar de URL is veel te lang. Bovendien is het zoekwoord ‘Bedrijf Amsterdam’ niet terug te vinden. Kies daarom voor de eerste optie en zorg voor een duidelijk en kort adres van je pagina.

- De headertekst van je pagina’s

Headerteksten zijn van belang voor Google om te bepalen wat er precies belangrijk is op de pagina en waar het allemaal over gaat. In de headertekst maak je duidelijk wat er op de pagina te vinden is en verwerk je het belangrijkste zoekwoord.

Dit ziet er in de html als volgt uit : <h1>zoekwoord</h1>.

Hier is het ook weer goed om te kiezen voor een korte en overzichtelijke headertekst.

- De hoeveelheid tekst op je pagina’s

De hoeveelheid tekst op je pagina’s vormt ook een duidelijke indicatie voor Google om te bepalen hoe waardevol de pagina is. Teksten van bijvoorbeeld 30 woorden zullen niet snel een hoge positie verkrijgen in de zoekmachine. Probeer daarom altijd minimaal 300 woorden te gebruiken.

Kopieer absoluut geen teksten van andere websites. Google heeft dit razendsnel door en laat je pagina of zelfs je complete website uit de zoekmachines verdwijnen. Een goede tool om dit te testen is copyscape.com, deze tool is gratis uit te proberen.

- Meta Keywords

Vroeger hechtte Google nog waarde aan de meta keywords die je had toegevoegd. Tegenwoordig gaat het vooral om de leesbare inhoud van je site en heeft het geen nut meer bij SEO.

Woordenlijst

Zoekwoord = Het woord dat je gebruikt om te zoeken en waarop je gevonden wilt worden in de zoekmachine van Google.

Interne link = Link op je eigen pagina naar een andere pagina op je eigen website.

Externe link = Link op je eigen pagina naar de pagina van iemand anders.

Ranking = De volgorde die zoekmachines maken van verschillende pagina’s en websites op basis van kwaliteit en populariteit.

Anchor tekst = Het woord dat je gebruikt om de link aan te duiden. Dit is het klikbare gedeelte in de zin, waarmee je naar een andere pagina of website wordt gestuurd.

URL = Het adres van je website en bijbehorende pagina’s. Een voorbeeld: www.bedrijfvinden.nl/bedrijf-amsterdam

Red je het met deze handleiding SEO?

SEO is veel en voor sommige mensen ook lastig werk om uit te voeren. Bij Jenda zijn wij gespecialiseerd in zoekmachine optimalisatie en werken wij er dagelijks met alle plezier aan. Wil je graag beter en makkelijker gevonden worden in Google, maar heb je er zelf weinig zin in of tijd voor om er mee aan de slag te gaan? Of is alleen een handleiding SEO niet voldoende? Dan lossen wij dit graag voor je op. Neem contact met ons op en wij zorgen dat je website effect sorteert in Google. Dan kan jij je weer focussen op de dingen die je écht leuk vindt om te doen!

Neem de proef op de som!

Maak kennis met onze diensten door het aanvragen van een gratis SEO-scan. Bel naar 040 - 4020800 of stuur je mailtje naar paul@jenda.nl voor meer informatie of om een afspraak te maken voor een persoonlijk gesprek op ons kantoor in Business Center Gemert.

Doe de gratis SEO scan

Handleiding SEO

Met deze handleiding seo kun je de meest voorkomende fouten op websites herkennen.

Lees verder

Website aanmelden bij Google

Nieuwe website? Alles wat je moet weten over het aanmelden van je website in Google.

Lees verder

Zelf zoekwoorden onderzoek doen?

Ga voor de juiste zoektermen, met deze tips gaat dit een stuk eenvoudiger.

Lees verder

SEO voor casino websites

Ook voor casino affiliates is het mogelijk goed te ranken in Google.

Lees verder